mandag 17. juni 2013

ON MY WISHLIST!

BikBok har endel kule ting i sitt sortiment, og gidder man å ta seg tid - og ikke la seg blende i jungelen av de til tider forvirrende kolleksjonene - kan man finne noen utrolig stilige styles!

Dette står på min WISHLIST akkurat nå!<3


  1. OL JIFFI - KR.349,-
    • Bikerjakke i kort modell. Imitert skinn
  2. TT DIAMOND - KR.399,-
    • Bustier i bomullsjersey med påsydde perler og paljetter
    • Vatterte cups og glidelås i ryggen
    • Silikonbånd på innsiden for bedre passform
  3. OFW KARA STUD - KR.699/NÅ KR.399,-
    • Platå-boots med høy hæl og snøring. Imitert skinn
    • Hælhøyde: 12 cm
    • Platåhøyde: 3,5 cm
  4. JP GROUPIE - KR.599,-/NÅ KR.299,-
    • Mørkgrå jeans med sølvfargede nagler
    • Normal midje med smale ben
  5. BE ACO - KR.49,-
    • Små triangel-formede
    • Laget av metall
  6. BB UNICE - KR.59,-
    • Seks tynne armbånd i metall
    • Bruk flere for større effekt
  7. BB TOOL - KR.99,-
    • Bredt elastisk perle-armbånd
    • Populært inka-mønster
  8. HB AFRICAN - KR.79,-
    • Hårklemme med inka-mønsker
    • Spenne laget av metall, tråd i strikk
    • Brukes til sesongens populære stramme, hestehaler
  9. BR KEEN - KR.39,-
    • Ring i matt sølv-farge med farget kors
    • Laget i metall
  10. AS BASE - KR.79,-/NÅ KR.49,-
    • Solbriller med matt overflate
    • Graderte glass
  11. AP DANCE - KR.149,-
    • Clutch/lommebok med avtagbar rem
    • Lukkes med glidelås
    • Plass inni for mynter og kort
    • Laget i imitert skinn
Bilder og produktonformasjon er hentet fra:

Neste innlegg blir: "Get the look" inspirert av denne Wishlist'n! <3

Hugs-n-Kisses,
Hilde Marie Simonsen.

PRADAS ANNIVERSARY: 1913-2013!


Ja, Prada har bursdag i år. En viktig markering. Det er nemlig 100 års-jubileum!! Hipp, hipp - HURRAA! Derfor har jeg de siste dagene jobbet med å finne info og bilder for å lage dette innlegget, som en hyllest til et av verdens mest innflytelsesrike motemerker - og til glede for dere mote- og designerfrelste fashionlovers der ute <3

PRADA 100 ÅR


  • Selskapet startet opprinnelig som en lærvare-butikk ved navnet "Fratelli Prada", som på engelsk betyr "Prada Brothers". Mario Prada og Martino Prada startet i Milano, Italia i 1913 og importerte bl.a. også handvesker.
  • Mario Prada forhindret familiemedlemmer fra å delta i firmaets virksomhet, da han ikke trodde på kvinnelige autoritetsroller i arbeidsammenheng. Dessverre ønsket ikke hans egen sønn å overta firmaet, og det endte med at hans svigerdatter, Luisa Prada, fulgte i svigerfarens fotspor å drev firmaet suksessfullt de neste 20 år ca. Luisas egen datter, Miuccia Prada, ble i 1970 en del av selskapet da moren tok henne under hennes vinger. Åtte år senere, i 1978, tok Miuccia over for moren Luisa.
  • Patrizio Bertelli, som startet sitt eget lærvare-selskap i en alder av 17 år, ble
    med i Pradas virksomhet ikke lenge etter han møtte Miuccia i 1977. Patrizio fungerte som rådgiver og forretningsfører både for Miuccia og Prada, og dét til deres eget beste. Miuccia fulgte rådene hans; hun avbrøt importen av Engelske varer og begynte prosessen med å forandre og fornye de eksisterende reise- og bagasje-effektene.
  • Med hennes utvalgte ved hennes side, fikk Miuccia muligheten å bruke tid på å implementere hennes egen kreativitet inn i designet. Og når hun senere gikk videre med å innlemme idéene sine inn i House of Prada, skulle dette forandre alt.
  • Miuccia Prada gav ut sin første kolleksjon i 1979 - et sett med ryggsekker og kofferter, laget av en sterk militær-spesifikasjon i svart nylon som Mario Prada brukte til belegg/dekke for dampbiler. Da produktene viste seg å være vanskelig å selge grunnet manglende markedsføring og stive priser, kom ikke suksessen fortløpende, selv om selve kolleksjonen etterhvert skulle bli hennes første kommersielle hit!
  • Deretter søkte Miuccia og Bertelli ut engros-kontoer for veskene deres i eksklusive varehus og boutiques over hele verden, og sørget for å få åpnet en butikk nr.2 i Milano i 1983. Denne ble åpnet i shopping-distriktet "Galleria Vittorio Emanuele II" og skulle minne om den originale butikken Mario og hans bror åpnet, men denne
    gangen med en elegant og moderne kontrast til det.
  • 1984 var et milepæl-år for House of Prada, da de startet ekspansjon på tvers av kontinentet ved å åpne boutiques i fremtredende og prominente deler av Firenze, Paris, Madrid og New York, der shopping-nivået var på topp.
  • Samme år gav Prada ut sin "Definitive Black Nylon Tote" (tote=koffert/veske) og lanserte også sin første sko-kolleksjon:
  • Desert Shaded Peep-Toe Pumps

    • Miuccia Prada la stor vekt på tradisjonelle håndverk, og brukte kvalitets-stoffer, og implementerte nye trender gjennom innovative linjer og former. Prada opprettholder faglige holdninger og egne ambisjoner ved å aldri forråde sine visjoner til fordel for glam og glitter i overdrevne kombinasjoner.
    • Stylene er så ulike som anledningene du deltar i, så unike som menneskene som bærer Prada Shoes, så varierte som personlighetene selv.
    • Desert shaded peep-toe pumps (det øverste sko-blidet) gjenspeiler det karakteristiske stilige preget som alle Prada-sko bærer. Med firkantet peep-toe og mykt semsket skinn på utsiden, har de også skyggefulle detaljer og pyntespenne over vristen
    • Prada kommer med et like bredet spekter for menn, hvert design med sine sofistikerte, rene linjer og klassiske styles.


      De mest elegante blandt de populærestylene, er Oxford Prada Shoes. Slitesterke og komfortable med lace-up(knyte-)-design, alt i skinn.

    • Agatha Ruiz de la Prada tilbyr en morsom, leken, svært fargerik og komfortabel kolleksjon av Prada Shoes for Kids. Kolleksjonen varierer fra flate støvletter med enkle glidelås-applikasjoner for praktiske årsaker, til mer elegante kolleksjoner i eksklusivt ekte skinn for varme.
    • Dessverre er det mange som velger å forfalske Pradas design, og det kan derfor være lurt for deg som hungrer etter et par Prada Heels, å legge merke til detaljene rundt designets utforming, både på selve produktet og på emballasjen. Jeg har funnet fram til en guide hvor du kan få greie på disse detaljene, og hvordan du oppdager dem selv: HVORDAN UNNGÅ Å BLI LURT.
    • Pradas er foretrukne av de travle, formelle damene som legemliggjør uavhengighet og forretningsteft og-makt, fordi selve merket "Prada" fokuserer på å understreke de spesifikke kvaliteter av den kvinnelige delen. Menn ønsker å oppfattes som sofistikert, elegant og skarp/smart ved å bære sine Pradas, mens barna vil holde seg varm og komfortable i de morsomme, lekne designer skoene.
  • Neste år, i 1985, lanserte Miuccia "Classic Prada Handbag" som over natten
    ble en brakende sensasjon. Vesken var praktisk og solid, men utstrålte likevel håndverk ved å vise sine slanke linjer og avfeiende aura av luksus, som jo har blitt Pradas signatur.
    • Prada-veskene er et eksempel på hvordan design kan være svært innovativt, og likevel bunnsolid gjennom generasjoner. Noe som også generasjonenes trofasthet også vitner om.
    • Å bære Prada-vesken på armen er selveste symbolet på luksus, og ikke minst en mote-erklæring om high-fashion i en moderne livsstil - hvor eleganse må møte hverdagens behov.
    • Pradas hånvesker er alle "a one of a kind-piece" og detaljerte kunstverk, noe som gjør det enda herligere å eie et Prada-eksemplar. Ønsker du å gjøre shopping-baggen, ryggsekken eller trillekofferten din enda mer one-of-a-kind, så trykker du her: http://customize.prada.com/en/SE/bags (siden blir åpnet i en ny side). De av oss moteglade shopping-entusiastersparer gjerne lenge for å kunne ta med seg en Prada-veske hjem, og gleder oss til å sette den sammen med de riktige antrekkene for veska. Dessverre er det også slik at mange også går fort lei av innkjøpene sine, og selger både nye og brukte designer-vesker på finn.no, ebay o.l. til en litt rimeligere penge. Så er du lei av veska di, la andre få nyte godt av den (Prada kolleksjonene blir nemlig fort utsolgte!
    • Pass på; det florerer av falske kopier på internett, så pass på å sjekk detaljene før du kjøper! For eksempel kan du legge merke til bokstaven "R" i logoen, hvor det er et hakk tatt ut av høyre ben. Det er det samme som med skoene, men jeg legger ved en link her også: FALSK ELLER EKTE PRADA-VESKE?!
  • Miuccia og Bertelli giftet seg i 1987, etter ca.10 år med forretninger og samhold.
  • Pradas popularitet tok til nye høyder da moteverdenen la merke til merkets rene linjer, eksklusive materialer og det base-tonede fargekartet som Prada stod for, når selskapet i 1989 lanserte "women's ready-to-wear collection". Kolleksjonen gjorde også Prada kjent for sine lave linninger og smale belter.
  • På 90-tallet ble det konstatert at merkevaren var et premiun statussymbol, noe som merkets originalitet bidro til ved å være et av de mest innflytelsesrike motehusene i verden.
  • Virksomheten vokste i USA, og di Marco tok ansvaret for denne etter å ha jobbet for House of Prada i Asia. Slik at veskene skulle bli en hit hos alle mote-redaktører, lyktes di Marco i å ha veskene fremtredende utstilt i varehus og boutiques og fortsatte dermed suksessen mot en vár ekspansjon.
  • High fashion-merket MIU MIU ble lansert i 1992, og appellerer til de litt









    yngre forbrukerne. Merkets navn kommer fra Miuccias kallenavn, som er
    Miu Miu.
  • Prada ble i 1993 tildelt prisen for accessories: "Council of Fashion Designers of America".
  • Den andre Prisen som ble vunnet, har tittelen: "Designer Of The Year", og ble tildelt Prada av CFDA i 1995.
  • Året etter åpnet den datids største Prada-butikk på Manhattan i New York, med sine elegante og enorme 1674 kvadratmeter. Per 1996 eide House of Prada 8 fabrikker og sørget for arbeid til hele 84 underleverandører.
  • Selskapet opererte på den tiden i 47 lokalisasjoner verden over, hvorav 20 av dem lå i Japan.
  • I 1996 ble også "Prapar B.V." skapt, da miuccia Prada og Bertelli-selskapet ble sammenslått. Navnet ble imidlertid senere endret til Prada B.V. Holding company", og Patrizio ble kåret til administrerende direktør i det luksuriøse Prada-selskapet.
  • Wall Street Journal rapporterte i 1997 at Bertelli knuste rutene én dag før nyåpning av enda en butikk i Milano, etter å ha blitt svært misfornøyd med oppsettet som var gjort inne i butikkens lokale. Senere det året la Prada inn aksjer inn i Gucci-gruppen, men Bertelli beskyldte etterhvert Gucci for å "kopiere" konens design.

TALL OG STRATEGI 

  • Anakytikere begynnte i medio 1998 å spekulere i om Bertelli planla en overtakelse av Gucci-gruppen, da han samme år hadde en prosentrente på 9,5% eller 260 millioner US Dollar. En antakelse som virket usannsynlig da Prada var i gjeld, selv om Betrelli var nær å være Guccis største aksjonær(da Gucci kun krevde en 10% eierandel for retten til å be om en plass i styret). Og skulle noen prøve på overtakelse av Gucci, ville de leve godt av salget. Men senere samme år skulle Bertelli selge sine aksjer til Louis Vuitton/Moët-Hennessy-formann Bernard Arnault (som faktisk selv planla og forsøkte på en overtakelse av Gucci) for en saftig profitt på 140 millioner US Dollar!
  • I 1998 åpnet også den føste Prada Menswear Boutique i Los Angeles.
  • Lik Gucci-gruppen og LV/MH, som satt med en ledende portefølje over luksus merker de eide(eksempelvis: Dior, Givenchy o.l.), ønsket også Prada å holde porteføljen sin ved den samme høye standarden som alltid, ved å kapre 51% av Helmut Langs selskap verdt 100 millioner US Dollar og lokalisert i N.Y., for 40 millioner US Dollar i Mars 1999.
  • Måneder senere fikk Prada fotfeste også i Tyskland, da de punget ut 105 millioner US Dollar for å fullstendig få kontroll over selskapet Jil Sander A.G.
  • En kjent engelsk skomaker/importør/buisinessmann, Church & Company, tjente seg enda rikere da han 83% av aksjene hans ble kjøpt opp av Prada for 170 millioner US Dollar.
  • Et samarbeid mellom Prada og De Rigo-gruppen ble også dannet medio 1999, for å lage de eksklusive Prada-brillene.
  • I oktober '99 lyktes House of Prada i å komme Gucci i forkjøpet ved å kjøpe 51% aksjemajoritet i Fendi S.p.A., som hadde base i Roma. Prada overtok også endel av gjelden til Fendi, som skulle henge etter i mange år. Pradas del av kjøpet var verdt over 241,5 millioner US Dollar.
  • Disse oppkjøpene, likningene og sammenhengene hevet House of Prada til toppen av luksus-bransjen i Europa. Inntekter tredoblet seg på bare 3 år fra
    1996. Men til tross for tilsynelatende suksess, var selskapet fortsatt i gjeld.
  • på 2000-tallet bremset oppkjøpene av andre mote-selskaper og fusjoner. Det ble imidlertid tegnet en løs avtale med Azzedine Alaia. Og hudpleieprodukter i enhetsdoser ble introdusert i USA, Japan og Europa i 2000.
  • i juni 2001 planla House of Prada å børsnotere 30% av selskapet på Milano-børsen for å betale ned en enorm gjeld på storslåtte 850 millioner US Dollar, men slakket ned tilbudet etter en nedgang i utgifter på luksusvarer i USA og Japan.
  • Samme år solgte Bertelli alle Pradas andeler i Fendi S.p.A. til LV/MH, under press fra hans forretningsførere og bankfolk. Salget hevet "bare"  295millioner US Dollar.
  • Per 2001 fantes det 307 butikker verden over, hvorav 143 av disse var franchise-butikker(Prada selger KUN produkter fra selskaper de kontrollerer).

ARKITEKTUR OG DESIGN

  • I 2001 ble det åpnet enda en butikk i New York:
    • store panoramavinduer stimulerer forbrukerens nysgjerrighet, ved å lokke med fantastiske produktutstillinger inne i lokalet.
    • vel forbi sikkerhetsvakten ved inngangen, finnes en umiddelbar følelse av bevegelighet og luft (eller "bortkastet" plass i det dyre og trange eiendomsmarkedet), med et penthouse-lignende 2etasjes fritt floor-to-ceiling-luftrom som kun avbrytes av et solid glass-gulv/-tak mellom den ene etasjen med inngangen ved bakkenivå og kjeller-etasjen.
    • Det er altså to innganger, og går du inn fra gaten er 3 viktige designelementer synlige:


      1. "the Zeebrawood-"wave"
      2. den store, sirkulære, transparente heisen
      3. og det stadig skiftende tapet-veggmaleriet som dekker det meste av den ene veggen.
    • fra Broadway inngangen, renner Zeebrawood-"bølgen" ned til kjellerområdet - hvor selve shoppingen foregår - og stiger ned til den andre inngangen på Mercer Street.

    • de oversizede trappetrinnene på
      den ene siden av lokalet brukes
      som utstillingsplass til Prada-produktene, men dobler sin funksjon ved kulturelle begivenheter når en skjult scene innebygget i "bølgen" åpner seg vis á vis trappetrinnene.



    • som et koreografert runway-show, kan du som shopper spankulere ned trappa fra bølgen og ned til shopping-området i kjelleren, vel vitende om at du betraktes fra etasjen ovenfor gjennom tak/gulv laget av glass ofr å gi mest mulig romfølelse i det allerede gigantiske butikklokalet(!).
  • Helmut Lang-, Amy Fairclough-, and Jil Sander-labels var alle solgt innen 2006. Men Prada stod enda i gjeld, og prøvde å komme seg etter oppkjøpet av en del av Fendi-selskapets aksjer og dermed også gjelden dens.
  • Miuccia Prada og Patrizio Bertelli gav aldri opp, og vil aldri komme til å få noen grunn til å gjøre det, da ambisjonene holdes høyt hevet og på topp. Bertelli ønsket, i.flg. Fortune, å øke selskapets inntekter til 5 milliarder US Dollar innen 2010, og planla dette for fullt. Patrizio Bertellis design-mantra er, som sitert i Fortune: "It is not fashoin that changes lifestyles. It is lifestyles that changes fashion."
  • Et samarbeid med LG ble inngått i mai 2007, og produksjonen av Prada-telefonen var i gang. LG Electronics laget 3 mobiltelefoner som et resultat av prosjektet, og disse modellene ble født:
      1. LG Prada (KE850)
      2. LG Prada (KF900)
      3. LG Prada 3.0
  • I slutten av 2008 ble en "duplex Megastore" åpnet i Kuala Lumpur på Pavilion Kuala Lumpur. House of Prada har engasjerte arkitekter som jobber på kommisjon, derav bl.a. Rem Koolhaas, Naomi Leff og Herzog & de Meuron som designer såkalte "flagship stores" på forskjellige steder. Prada bestilte en uvanlig bygning kalt Prada Transformer i Seoul, tegnet av disse fantastiske ekstravagante arkitektene som visste å ta Pradas design på alvor.
  • Med fokus på "Prada Made to Order" collection/service, tegnet arkitekt Robert Baciocchi en ny butikk på Corso Venezia, og i 2009 så denne dagens lys under en fantastisk åpning.
    • Baciocchi redesignet og renoverte butikken, som lå i den høyt 
      renommerte gaten - hjem til de høyest respekterte designer-navnene, helt og totalt ved å bruke marmor og tregulv, display-kasser i mettall, fargerike perforerte stål-vegger og mye glass for å lage et eksklusivt, unikt og innovativt interiør. Handlende vil her kunne gå gjennom butikkens lokale, inn i en stor glass-kube og til slutt ende utendørs hvor det er laget et område som vil fungere som en scene for utstillinger og andre fashion-events.
    • Pradas nye konsept, "Made to Order" service, gjorde det mulig for oss forbrukere og velge å vrake i Pradas produkter - alt fra vesker og sko til puffer-jackets og de klassiske "White Prada" t-shirts til boxer shorts - og denne gangen fåes de i flere forskjellige farger og materialer.  Forbrukere kan altså velge seg ut en favoritt-style av denim jeansen, så velge materialet jeansen skal lages av, vasken den skal vaskes ut i, sømmene den skal syes med og mønsteret på sømmene. Til og med fargen på  selve merkelapp-logoen er det mulig å personliggjøre med "Made to Order". Konseptet gir ytterligere eksklusivitet til merket, noe som også overføres til produktenes bærere. 
    • Det mest spennende for denne nyåpningen og arbeidet rundt det, er 
      kanskje "Menswear Made to Measure" skjorte-kolleksjon, som gir en
      moderne vri på det klassiske Prada-stemplet, hvor de tilbyr tre basic-cuts; classic, semi-fitted eller slimfit w/darts:
      • velg fra 6 varierte krave-stiler i ulike former
      • det er også 5 forskjellige mansjetter tilgjengelig
      • velge broderte monogrammer
      • du kan legge til en lomme på skjorten
      • en topp-sydd folde(plissé) kan velges om ønskelig
      • et enormt fargevalg
      • flere av Pradas unike signatur-materialer er tilgjengelig, inkludert:
        • "Precious Collection" som består av eksklusiv bomull, mikro Chevron og kasjmir-tyll
        •  "Vintage Re-Edition" skjorte-print fra 2001-2008 i bestående av silke og bomull.
        • de populære "Classic"-materialene.
        • Kolleksjon "White" bestående av en variasjon av uunværlige hvite skjorter.
        • Det samlede resultat er det ypperste innen høykvalitets-
          tailoring, og et enda mer eksklusivt uttrykk.
  • Motebransjen har definitivt sine bakdeler og mørke sider. Prada fikk nemlig en telefon fra "The Clean Clothes Campaign" for å sikre at organisasjonfrihet
    og arbeidstakerrettigheter var rekspektert og overholdt på Pradas produksjonsfabrikk i Tyrkia. Prada er den viktigste kjøperen fra den tyrkiske skinnfabrikken DESA, som ble funnet skyldig av den tyrkiske høyesterett for å ulovlig sparke ansatte som sluttet seg til en fagforening. Dette likte altså ikke The Clean Clothes Campaign, som er en arbeidsrettighet-organisasjon basert i Europa.
  • I juni 2011, børsnoterte selskapet seg på Hong Kong Stock Exchange. Da denne handlingen hevet ca.2,14 billioner US Dollar, forgreinet dette selskapet til å bl.a. designe, produsere og selge mer holdbare sandaler.
  • I juni 2012 returnerte Prada tilbake til Midtøsten med åpningen av sin største boutique i Dubai Mall of the Emirates. 

  • År 2012 er et år hvor Miu Miu får mye oppmerksomhet, bl.a. ekspanderer Prada i det Japanske markedet og en ny Miu Miu-boutique i det prestigefylte Marina Mall åpner i Abu Dahbi:
  • 29.05.2013 annonserte Prada at de retter snuten mye lengre nord i Europa, rettere sagt Skandinavia, Norden -  i SVERIGE mot høsten!!! :-D Den første "flagship store" åpnes altså i STOCKHOLM HØSTEN 2013!
    • butikken, som blir 650 kvadratmeter stor, åpner i hjørnet av Birger Jarlsgatan og Mäster Samuelsgatan, i det som kalles Biblioteksgatan.
    • de storslåtte vinduene som fasaden skal bestå av, vil tillate siklende forbipasserende større innsyn i butikkens lokale og interiør.
    • butikkokalet karakteriseres av en sofistikert atmosfære, hvor Pradas designermøbler i eik ispedd speil, definerer omgivelsene som huser kolleksjonene dedikert til fottøy og tilbehør for kvinner og menn.
    • salgs- og kassaområdet rettferdiggjøres og fullstendiggjøres ved hjelp av elegante, grønne skinnseter, benker i tre, å bord og hyller i glass - noe som gir ekstrem produktsynlighet.
    • tregulvene som taes i bruk gir en nydelig kontrast til det beige alvantara-taket, er spekket med elegante gulvtepper som beriker omlivelsene til butikklokalets miljø og atmosfære.
    • Church Company (ble en del av Prada-gruppen i 1999 og House of Prada  eier 100% av Church Companys aksjekapital) konstaterer, markerer og bekrefter merkets utviklingsstrategi med denne åpningen i Stockholm.
  • Den 13.06.2013 åpnet Prada en ny butikk i via Saparano, like ved den historiske bokhandleren Laterza - lokalisert i hjertet av Bari i Sør-Italia.
    • designet av den kjente arkitekten og designeren Roberto Baciocchi, som er en av Pradas kommisjonerte arkitekter.
    • boutique'en har de velkjente svart/hvite marmorgulvene
    • vegger kledd i grønne eksklusive tekstil-stoffer
    • slapp av i en av butikkens plysjfløyel-sofaer
    • tilbyr kvinner og menns Ready-To-Wear kolleksjoner
    • Pradas fottøy med den strenge, klassiske, men moderne signaturen.  
    • alskens luksus-vesker som jo er et must-have innenfor Prada-verdenen.
    • flotte smykke- og accessories-kolleksjoner 
    • du finner også en egen avdeling dedikert til Pradas baggasje og reise-effekter - som ble selve malen for hvordan resten av bransjen skulle designe sine kofferter o.l.
Bildet er laget i 2010
Bildet er laget i 2012


Informasjon er hentet fra internett (jeg er STOR Google-fan):

Hugs-n-kisses,
Hilde Marie Simonsen.